SEO vs SEMOm hoog in de zoekmachine te geraken zijn er 2 manieren: SEO en SEM. Het grootste verschil tussen de twee oplossingen wordt vaak toegewezen aan het verschil in kosten. Bij SEM dient er te worden betaald voor de positie in de zoekmachine. Bij SEO kan kostenloos een hoge positie verkregen worden door de benadering van het Google algoritme. Omdat hiervoor enerzijds arbeid vereist is dat zowel kennis- als arbeidsintensief is en er anderzijds vaak sprake is van een incubatietijd voordat resultaten zichtbaar zijn, kiezen bedrijven veelal voor de betaalde oplossing SEM. Toch wordt een belangrijk aspect vergeten.

Een belangrijk verschil tussen SEO en SEM is het verschil in conversie. Zoekmachine gebruikers focussen zich veel meer op de linker resultaten in de zoekmachine, dan op de betaalde resultaten in de rechter kolom. In de illustratie is dit aangegeven met twee heat-maps: hoe gekleurder de zone, hoe groter de focus van de zoeker.

Onderzoek bij onze klanten heeft aangetoond dat op veel zoekwoorden minder dan 0,1% van de gebruikers klikt op de betaalde SEM reclame. Dit betekent dat op minder dan 1 op de 1000 pagina weergaves doorgeklikt naar de website van de adverteerder. Voor internet marketing begrippen is dit een zeer lage marketing conversie. Gelukkig kan het ook anders. Wanneer de website van de klant gepositioneerd wordt in de linker zoekresultaten gelden veel gunstigere statistieken. Gemiddeld genomen geldt dat op de eerste pagina van Google, meer dan 10% van de zoekers kiest voor het zoekresultaat in de niet-betaalde zoekresultaten. Dat is dus een conversie verschil van factor 100: SEO is dus veel doeltreffender dan SEM.