Zoekmachine OptimalisatieSEM

Er zijn twee manieren om een hoge positie in zoekmachine Google te verkrijgen. Ten eerste is er de weg van betaalde reclame dat met SEM wordt afgekort (Search Engine Marketing). Google biedt via het advertentie programma Adwords, SEM aan. Met dit programma kunnen bedrijven voor zoekwoorden 'bieden' op bepaalde resultatenpagina's. Hoe hoger de resultatenpagina, hoe duurder de advertentiepositie.

SEO

Naast SEM bestaat er ook zoekmachine optimalisatie, afgekort met SEO (Search Engine Optimization). Dit is een activiteit waarin getracht wordt een positie te verkrijgen in de niet betaalde resultaten van de zoekmachine. Om een positie te verkrijgen in de linker zoekresultaten van zoekmachine Google is kennis van het Google algoritme noodzakelijk. Dit algoritme tracht de relevantie van websites dusdanig te bepalen dat maximale kwaliteit voor de zoeker wordt gerealiseerd. Toch is dit algoritme niet perfect: 'hulp van webmasters is nodig'. Veel websites die deze maximale kwaliteit zouden kunnen aanbieden, worden namelijk niet gevonden. Een reden te meer om prioriteit te geven aan zoekmachine optimalisatie.

Het algoritme van Google is een 'geheim' en bestaat uit een grote diverse hoeveelheid factoren die meespelen bij de bepaling van de positie in de zoekresultaten. Een voorbeeld hiervan is de Google Pagerank, een waarde waarmee de 'mate' van belangrijkheid van een website wordt bepaald. Een hoge pagerank is echter niet voldoende om u hoog in de zoekresultaten te brengen. Veel meer factoren spelen mee die door middel van interne- als externe zoekmachine optimalisatie dienen te worden afgevangen. Wanneer SEO goed wordt toegepast zal Google prioriteit aan uw product of dienst toekennen. Met een zoekmachine geoptimaliseerde website zullen uw potentiƫle klanten u beter kunnen vinden (zie illustratie).