Aantrekkelijk schrijven voor zoekmachines. Hoe dat je dat?

SEO staat voor 'Search Engine Optimization'. Voor de vindbaarheid van je publicaties op jouw website is het verstandig om enigszins SEO-technisch te schrijven. Zorg dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van je publicaties. Wij zijn van mening dat de lezer voorop moet staan. Kwalitatief hoogstaande teksten worden gewaardeerd en leveren uiteindelijk de meeste bezoekers op. Dit komt doordat bezoekers vanzelf gaan linken naar interessante stukken. SEO-technisch schrijven zorgt ervoor dat zoekmachines je teksten direct beter indexeren, waardoor jouw publicaties vaker bovenaan de zoekresultaten verschijnen.

 

Kies een pakkende Titel

Zoekmachines schatten pagina's op waarde door onder andere naar titels, alineatitels en subkoppen te kijken. De volgende punten zijn belangrijk bij het bedenken van een goede titel:

  • Gebruik minimaal eenmaal de zoekterm of de zoekterm combinatie.
  • Schrijf een pakkende tekst gericht op de zoeker.
  • Maximaal 500 leestekens.
  • Minimaal 50 tekens.

Schrijf een goede inleiding die aansluit op de kern

Let op de volgende richtlijnen bij het schrijven van de inleiding en de kern van jouw verhaal. Door rekening te houden met de volgende punten, wordt je publicatie nog beter vindbaar in zoekmachines.

  • De tekst dient relevant te zijn voor de zoekterm.
  • Zorg voor een goede zoekterm dichtheid. Bedenk daarbij altijd: hoe zou ik de tekst zelf ervaren. De zoekterm moet een aantal keren terug komen in de tekst, maar ook niet te vaak. Een aantal van 14 tot 16 keer in een tekst van 500 woorden blijkt uit onderzoek goed te werken. Kortom, de zoekterm heeft een dichtheid van ongeveer 3% in de tekst.
  • De tekst per zoekterm moet uniek zijn, dus geen gekopieerde delen gebruiken. Ook niet van een andere pagina binnen de website of het internet; dubbele content wordt bestraft door zoekmachines.
  • Wanneer een zoekterm bestaat uit een combinatie van woorden, dan adviseren wij deze woorden zo dicht mogelijk bij elkaar te gebruiken. Dus bijv. de zoekterm 'sporten Utrecht' kan gebruikt worden als 'sporten in Utrecht'.

Gebruik woorden in Enkelvoud en Meervoud

Ieder artikel bevat woorden die kenmerkend zijn voor die specifieke tekst. Dit zijn de woorden waarop internetgebruikers zoeken binnen zoekmachines. Het is belangrijk om goed in te schatten met welke zoektermen mensen zoeken. Door deze belangrijke woorden zowel in enkelvoud als in meervoud in je tekst op te nemen, vergroot je de kans om gevonden te worden.

Goede zoekwoorden vinden bij jouw doelgroep

Ben je van plan Google Adwords te gebruiken om te adverteren bij de juiste doelgroep? Google helpt je bij het vinden van de juiste woorden bij de relevante zoekwoorden van jouw artikel. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij de Google Adwords Zoekwoordplanner. Daar geeft Google suggesties voor woorden die mensen hebben ingetypt bij de voor jouw relevante woorden.